صدای مشاور یاری دهنده خانوده ها در شرایط حساس
صدای مشاور همان سامانه ارائه خدمات مشاوره ای سازمانه بهزیستی است. دسترسی به این سامان با شماره 1480 امکان پذیر است.
این سامانه در سال 1371در راستای ارتقاء سطح سلامت روان افراد جامعه از طریق ارائه مداخلات «راهنمایی، مشاوره و ارجاع» به صورت تخصصی شروع به فعالیت نمود.
هرچند که تماسگیرندگان با این سامانه از طریق تماس با خط تلفنی ۱۴۸۰ میتوانند از خدمات رایگان مشاوره و روانشناسی در زمینههای ازدواج و خانواده، کودک و نوجوان، مشکلات بین فردی، اختلالات روانی، مشاوره تحصیلی و تربیتی، مشاوره شغلی، مشاوره سالمند و اعتیاد استفاده کنند، اما به تازگی آمار جدیدی از خدمات ارائه شده توسط این سامانه ارائه شده است.
معصومه توکلی مدیرکل دفتر مشاوره و امور روانشناختی معاونت سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور آمار جالبی از این سامانه بیان کرده است.
او تعداد تماس ها به این سامانه در سال 1401 را یک میلیون و 700 عنوان نمود. تعداد تماس های ثبت شده در شش ماه نخست سال جاری حدود 758هزار تماس است.
تماس گیرندگان با این سامانه از نظر سن، جنسیت، سطح تحصیلات و وضعیت تاهل مورد پایش قرار میگیرند.
بر همین اساس بیشترین تماس از سمت زنان خاندار متاهلی که تحصیلات دیپلم داشته اند صورت گرفته است.
80 درصد این تماس ها توسط زنان صورت گرفته است. دلیل این امر را میتوان به جدیت و دقت بیشتر زنان برای رفع مشکلات و چالشهای پیشآمده در خانواده نست داد.
بیشترین میزان تماسها به صدای مشاور مربوط به مشکلات بینفردی، اختلالات اضطرابی و افسردگی بوده است.
اما این مسئله که زنان متاهل بیشترین تماس ها را داشته اند این نکته را خاطر نشان میکند که زوجین بدون داشتن اطلاعات کافی از زندگی متاهلی؛ ازدواج میکنند.
اگر آموزش های قبل از ازدواج طیف گسترده تری را به خود اختصاص دهد؛ شاید از حجم تماسهای برقرار شده با صدای مشاوره کاسته شود.