|

۲۱ آذر ۱۴۰۲

|

۱۳:۱۱

گزارش زنان جهان؛

توان بالای تولیدکنندگان لباس ایرانی/ در صورت حمایت، رقبای خارجی را پس می زنیم

تولیدکنندگان پوشاک ایرانی با وجود مشکلات عدیده همچنان با قدرت در این حوزه فعالیت می کنند و در صورت حمایت مسئولان این ظرفیت را دارند که روی دست رقبای خارجی بلند شوند.

زنان جهان: صنعت لباس و مد ایران یکی از بخش‌ های پرکشش و مهم اقتصادی کشور ماست. با توجه به تاریخ و فرهنگ غنی ایران، لباس‌ های ایرانی دارای الگوها و طرح‌ های منحصر به فردی هستند که ظرفیت مناسب برای قرار گرفتن در جایگاه ویژه‌ در بازار جهانی را دارا می باشند.

صنعت لباس ایرانی در سالهای گذشته تغییرات زیادی را تجربه کرده است. از یک سو، الگوها و طراحی‌های سنتی با استفاده از مواد با کیفیت دست به دست شده و به بازار عرضه می‌شود. از سوی دیگر، تأثیر مد و فرهنگ‌ های جهانی در طراحی و تولید لباس‌ های ایرانی نیز قابل مشاهده است که با توجه به تقاضای بازار و جوانان، به تولیداتی منحصر به فرد و مدرن تبدیل شده است.

اما با این وجود، صنعت لباس ایرانی برای رسیدن به جایگاه مطلوب راه درازی را در پیش دارد و نیاز است مسئولان امر با حمایت بیشتر از این صنعت، فعالان این حوزه را مورد حمایت بیشتری قرار دهند.

تهدیدات بازار لباس ایرانی

از جمله تهدیدات اصلی بازار لباس ایران می‌توان به قاچاق، ورود محصولات خارجی، گرانی مواد اولیه، اثرات نوسانات بازار و نرخ ارز اشاره کرد که می‌تواند بر تولید کنندگان و صادرکنندگان لباس ایرانی تأثیر منفی بگذارد.

با این حال، توانایی صنعت لباس ایرانی در تأمین نیازهای داخلی و عرضه محصولات با کیفیت به بازارهای بین‌المللی نشان از وجود پتانسیل و توان بالای این صنعت دارد.

توانایی بالای برندهای ایرانی برای جدل با رقبای خارجی

لیلا دامغانی که به مدت ۱۵ سال در حوزه طراحی و دوخت لباس فعالیت می کند به خبرنگار زنان جهان گفت: وضعیت لباس ایرانی نسبت به گذشته بهتر شده چرا که نگاه ها به این حوزه تخصصی تر شده است.

وی ادامه داد: کیفیت بالا مساله بسیار اساسی در تولید و جذب مشتری است و شاهد تولیدات داخلی با کیفیت در حوزه لباس هستیم. وقتی کیفیت بالا و قیمت مناسب باشد قطعا مشتری جذب خواهد شد.

دامغانی با اشاره به اینکه صادرات نسبت به گذشته بهتر شده است، افزود: برندها و طراحان ایرانی این توانایی را دارند که روی دست رقبای خارجی بلند شوند و در بازار جهانی عرضه اندام کنند اما این مساله نیازمند بسترسازی و حمایت از سوی مسئولان است.

این طراح لباس با اشاره به کمبود شدید مواد اولیه با کیفیت ایرانی افزود: قیمت بالای مواد اولیه وارداتی، بی ثباتی قیمت ارز و… صنعت پوشاک ایرانی را با خطر ورشکستی روبرو کرده است.

صنعت لباس نیازمند حمایت مسئولان

وی خواستار حمایت بیشتر مسئولان از صنعت لباس شد و اظهار کرد: نیاز است در زمینه برگزاری رویدادهای دائمی برای نمایش محصولات با کیفیت طراحان ایرانی حمایت های مالی انجام شود.

دامغانی با اشاره به اینکه صنعت لباس می تواند بازویی توانمند برای رونق اقتصادی کشور باشد، اظهار کرد: برای تحقق این مساله نیاز است مسئولان با جدیت در راستای رفع معضلات صنعت مد و لباس گام بردارند.

وی همچنین گفت: نیاز است بازاری برای عرضه به موقع تولیدات طراحان و تولیدکنندگان ایرانی راه اندازی شود.

این طراح لباس ایرانی همچنین خواستار وضع قانونی برای مبارزه با کپی طرح‌ های طراحان ایرانی شد.

وی گفت: در صورت رفع موانع از سوی دولت، تولیدکنندهای داخلی با نازل ترین قیمت محصولاتی با کیفیت را به بازار عرضه می کنند.

دامغانی با اشاره به بالا بودن قیمت تمام شده تولید کالا در ایران افزود: در حال حاضر مهمترین دغدغه تولید کننده های پوشاک تامین مواد اولیه است.

صادرات ۸۰ میلیون دلاری پوشاک ایرانی

مدیر کل دفتر صنایع منسوجات و پوشاک وزارت صمت با اشاره به صادرات بیش از ۸۰ میلیون دلار پوشاک به کشورهای همسایه طی سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: در ایران ۷۰۰ مجموعه تولید کننده پوشاک و ۳۰۰ هزار واحد صنفی و توزیعی فعالیت دارند که زمینه اشتغال یک میلیون نفر را فراهم کرده‌ اند.

محسن گرجی با اشاره به آغاز کار تیم تخصصی در دفتر صنایع منسوجات و پوشاک وزارت صمت از شهریورماه سال گذشته گفت: هدف از این اقدام بسترسازی برای صادرات پوشاک به روسیه است چرا که این کشور بازار مناسبی برای تولیدات ایران به شمار می رود.

وی در خصوص حمایت از صنعت پوشاک اظهار کرد: مهمترین حمایتی که دولت می تواند در این حوزه داشته باشد مربوط به تعرفه واردات مواد اولیه است؛ چرا که این مساله رکن اصلی در تعیین قیمت است.

مدیر کل دفتر صنایع منسوجات و پوشاک وزارت صمت گفت: امسال نیز تعرفه واردات مواد اولیه پوشاک همانند سال گذشته، به میزان یک درصد خواهد بود.

با توجه به روند جهانی ‌سازی و افزایش تأثیر برندهای بین‌المللی، الگوهای مصرف در ایران نیز دچار تغییراتی شده است. افراد جوان تر به دنبال مدل‌ ها و برندهای بین‌المللی‌ تر هستند، اما همچنان مصرف پوشاک سنتی ایرانی به عنوان یک بخش از هویت فرهنگی و تأثیرات فرهنگی و اجتماعی محلی حفظ می‌ شود.

همچنین باید توجه داشت که در این زمینه همانند سایر صنایع، بازار آنلاین و تأثیرات اینترنت نیز رو به رشد بوده و نقش مهمی در الگوی مصرف پوشاک ایرانی دارد.

این صنعت نیازمند حمایت جدی مسئولان است و در صورت رفع موانع و مشکلات می تواند ضمن تامین نیازهای بازار داخلی در بازارهای بین المللی هم به شکل پررنگی حضور پیدا کند.