به گزارش زنان جهان، پژوهشی که به تازگی در استرالیا انجام شده است، موضوع خطرپذیری مردان در مقایسه با زنان را از دیدگاه تکاملی بررسی کرده است.
هانا گودمن (Hannah Goodman)، یکی از پژوهشگران این تحقیق، اظهار داشت: پژوهشگران دریافتند که مردان هنگام عبور از یک تقاطع شلوغ، رفتارهای پرخطر بیشتری نشان میدهند که این مسئله تأیید میکند که خطرپذیری معمولاً رفتاری مردانه است.
وی افزود: مردان بیشتر از زنان در شرایط پرخطر از جاده عبور میکنند و هنگام دوچرخهسواری نیز کمتر از کلاه ایمنی استفاده میکنند.
این گروه پژوهشی همچنین دریافتند که رفتار خطرپذیر به شدت تحت تأثیر وضعیت اجتماعی و اقتصادی منطقهای که در دست بررسی است، قرار دارد. به طوری که در مناطقی با وضعیت اجتماعی و اقتصادی پایینتر، احتمال عبور از تقاطعهای ترافیکی در شرایط پرخطر بیشتر است.
پژوهشگران نتیجه گرفتند که سن نیز بر رفتار خطرپذیر تأثیر میگذارد؛ به طوری که مردان جوانتر در تقاطعهای ترافیکی در مقایسه با گروههای سنی بالاتر، خطرهای بیشتری را میپذیرند.
آنها معتقدند از منظر تکاملی، خطرپذیری ممکن است به عنوان وسیلهای برای مردان جوان باشد تا ویژگیها و مهارتهایی از خود نشان دهند که آنها را برای زنان جذابتر کند.
پیامدهای این موضوع در دنیای واقعی نیز مشهود است؛ مردان جوان بیشتر در تصادفات رانندگی به عنوان عابران پیاده، رانندگان یا مسافران درگیر هستند. پژوهشگران معتقدند با توجه به این نتایج، میتوان تدابیری اتخاذ کرد تا در طراحی تقاطعهای ترافیکی، به ویژه در مناطقی که خطرپذیری رایجتر است، ایمنی همه افراد مد نظر قرار گیرد.